Hozzászólás ehhez Európa, Finnország

Tervetuloa Suomeen!!

Gratulálok azoknak akik elolvasták az előző postomat, ami eléggé termék leírásnak tűnhetett, és most remélem következik az érdekes rész számotokra. 🙂

Augusztus 18-án elhagytam ismét kis városomat, Nyíregyházát, hogy újra a nyakamba vegyem Európát, ezúttal magyarországi hazalátogatások nélkül. 🙂
IMG_8392[1]
Igen, eléggé paráztam a kiutazásomkor, hogy minden rendben lesz-e, jól vettem-e meg a repülőjegyet, biztos, hogy van-e szállásom, meg fogok-e találni mindent, és persze a legnagyobb félelmem, az ANGOL, kimegyek egy országba, aminek nem beszélem a nyelvét, és egy olyan nyelven fogok tanulni, ami nem az erősségem, bár sokat fejlődtem az elmúlt félévben, de ott a hatalmas DE.. Hát akkor vágjunk bele!

Megérkeztem finn földre, a suli “pick up” szervizét sikeresen megtaláltam, így volt finn kísérőm, aki hazáig kísért. Első élmény a reptérről befelé, hogy egy néni a kezembe nyomott egy csomag cookies-t, hatalmas döbbenet a segítőmön, nah ez az amihez ne szokj hozzá, ez nem történik Finnországban, mert az emberek távolságtartóak. OKÉ! Kiitos(Thanks)! 🙂

>> Az utat végig beszélgettük, és teljesen természetesen mesélte, hogy tavaly 10 hónapot töltött egy hátizsákkal Ausztráliában, tessék? hogy? miért? Érettségi után nem tudta mit kezdjen az életével, közölte otthon, hogy megy Ausztráliába “backpackingelni”, majd jön, kirepült, és 10 hónap múlva haza is jött. Közben dolgozott, bejárta egész Ausztráliát, élményeket gyűjtött, és el is dőlt, hogy akkor ő businesst fog tanulni a Haaga-Helia egyetemen, ha visszajön. Úgy gondolom, hogy kb. a magyarok 90%-a ezt el se tudja képzelni, akinek lenne pénze rá, nem fog csak elmenni egy hátizsákkal, akinek meg nincs rá, vagy tényleg egyszerűen nincs rá, és nem tudja megoldani vagy előkerülnek az aggodalmak, a holnap , a jövő, a család, a barát(nő) vagy a haverok miatt, hogy nehogy már egyedül vágjunk neki valaminek. Az elmúlt pár hónapban láttam a különbséget köztünk és a nyugat-, észak-európaiak között mennyire korlátozottak vagyunk velünk szemben, igen tudom mögöttünk van egy szocializmus, a Habsburgok, a törökök stb., de elméletben 25 éve függetlenek vagyunk, de ez a változás még mindig nehezen megy nekünk. Leragadtunk egy pontnál és annyi. Sajnos, azt kell, hogy mondjam, hiába 21 éves vagyok, a korosztályomhoz képest, persze Magyarországon! elég sokat láttam már, de közel se eleget, amit láthatnék, vagy egy pár kortársam látott, mint otthon, mint külföldön. Visszagondolva miért nem csináltam én is ezt? Hátizsák a hátamra, aztán irány Európa vagy távolabb. Sokat kell még nekem is fejlődni, de úgy vélem a mi generációnknak lenne lehetősége nyitni, és rajtunk áll, hogy merünk-e lépni. Egy másik példa, hogy fogjuk a kis motyónkat, és irány az USA-ba önkéntesen fákat ültetni, majd bérelni egy autót, és bejárni mindent, úgy hogy közben nem anyuci meg apuci támogat! Hát ezt csinálta az egyik svájci lány. >> Már hallom, de Ő svájci, igen ezt én is tudom, ÉS? Könnyebb neki ez tény, de a lehetőség nekünk is megvan.<

Elmélkedésem után akkor vissza is térek Helsinkihez. 🙂 Következő meglepődésem, amit még sose láttam, stoppoljunk buszt!! Így, ahogy olvassátok, a plasztikkártyánkat feltartjuk (amit különböző összegekkel lehet feltölteni, ez a bérlet itt), vagy csak a kezünkkel leintjük a buszt (mint az USA-ban játszódó filmekben a taxikat), és megáll nektek! 😀 Első napomon, amikor elindultam suliba, nem igazán akartam elhinni, így elég vonakodva tettem fel a kezemet, de muszáj volt kapcsolnom, különben a busz ott hagyott volna. 😀

Az első hét az “orientation week” volt, ahol megkaptuk az infókat a suliról, programokról, Helsinkiről, hogyan is mennek itt a dolgok. Kicsit káosz volt számomra Bécs után, elég sok volt a holtidő amikor nem csináltunk semmi. Ugye, mint említettem az angolt jöttem gyakorolni, hát rögtön németekbe, és osztrákokba futottam. Miért ne, akkor beszéljünk németül, úgyis azt is gyakorolnom kell. 🙂 Mint kiderült az erasmusos diákok kb. 70%a német, osztrák, svájci, holland, francia és ázsiai. Csak két magyar árválkodik itt, de még mi is különböző városban vagyunk (Laci kalandjairól Porvooban és Finnorszégban olvashattok a blogján: http://erasmusinfinland.blog.hu/ ).. Az “izgis” infós héten történik meg a “klikkesedés” is, ki hova fog tartozni az elkövetkező 4 hónapban, kik lesznek az “új barátaid”. Kivételesen az első napom megérkezése követően 4 órával később nem egy kocsmában ismerkedtem az Erasmusokkal, mint Bécsben, így most elég nyugis társasághoz tartozom 😀 >>még a végen megjavulok! 🙂 <<

Azért a welcome party belefért pénteken, de csak lightosan, az a helyzet elég drága itt az alkoholizálás Finnországban. Mindenki Tallinnba jár komppal piát vásárolni. 😀 (Tallinn posztban részletesebben erről!) Sajnos a boltban is 2 €-nál kezdődik a sör.. 😦

Az előző posztomban említettem, hogy a finnek kiemelt ügyként tekintenek az oktatásra, ehhez hozzátartozik az étkeztetés és a sport is. A suliban menza működik nagyon kedvező áron, az egyik épületünk 1,56 € kerül a menü, ami fedez egy főételt(vega vagy nem vega) salátával és kenyérrel, a másik épületünkben 2,60€-ba kerül, ugyanez, talán a leves van benne még, de nem vagyok biztos! Olcsóbb, mint otthon! Támogatják, hogy a diákok minden délben rendes főételt egyenek, ami persze nem minden nap egy Michelin csillagos étel, de ehető, és még ebéd szünetet is kapunk ehhez. Ezenkívül vannak Uni Cafek, ahol hasonló áron tudunk ebédelni iskolán kívül is.

A legfontosabb sokkos élményemet elfelejtettem! Szerencsére visszaolvasom a korrigálás véget a posztomat. Itt minden étkezéshez tejet isznak, Finnország az egyik legnagyobb tejfogyasztó. Bizony, mindegy mi a kaja, pörkölt, krumpli, rizs, lasagna a tej elengedhetetlen kellék! Barátnőmmel, aki jelenleg Hollandiában tanul megfejtettük, a sok tej miatt ilyen szépek és magasak ezek az északiak.. *.* 😀

IA sporthoz pedig annyit tennék hozzá, a finnek nagy része gyalog és tömegközlekedéssel, biciklivel járnak mindenhova. A város tele futó emberekkel, és az új kedvencem: STAND UP PADDLE 🙂 Helsinki közepén, felállunk egy szörf deszkára, és evezünk, kipróbáltam, nagyon király. A másik pedig életemben először kajakoztam, még hozzá szintén Helsinki IMG_9184[1]belvárosában. >> Tudni kell Finnországban több, mint 180.000 tó van, plusz az öblök, folyók stb. Ezért a tavak országának is nevezik. << Sportos egy nép az biztos, nem igazán látunk elhízott embereket. Ehhez hozzájárul a “sötétség’, mivel télen csak egy pár órát van világosság nap közben, így valamit kezdeniük kell az embereknek magukkal. Így az opciók: sportolás, alkoholizálás és szaunázás.. A mai blogbejegyzésemet egy videóval zárom: https://www.youtube.com/watch?v=wGN3UulLH0Y  Jó szórakozást hozzá! 🙂 tf.

Vélemény, hozzászólás?

