Hozzászólás ehhez Európa, Finnország

Élet Helsinkiben 

Nagy örömre vagy bánatra, de folytatom a blogot, nem kell aggódni. 🙂 Minden kezdet nehéz, de a folytatáshoz még nagyobb kitartás 12002073_10204429497489150_332558465145682896_nkell. A legutóbbi bejegyzésem óta folyamatosan gondolkodtam, hogyan is nézzen ki a következő post, bárhol járok, eszembe jut valami, megy a telefonomba, és ebből próbálok most összeállítani valamit…

Augusztus 24-én hivatalosan is megkezdődött az iskolai életem Helsinkiben. Mint az előző posztomban említettem, az első két hónapban csak nyelvi óráim lesznek, ezek közül a franciával és a finnel most találkozok először. Így rögtön az első héten szembesültem a francia nyelv nehézségeivel >>kitalálta ki ezt a nyelvet? :O <

A suli elég lazának tűnik így külső szemmel(mivel nincsenek túl komoly óráim), de más diákok is azt mondták, hogy sokkal lazább itt, mint az otthoni egyetemükön. Sok esetben nincsenek vizsgák, csak csoport munkák, közösen megérni több oldalt, majd arra kapsz egy jegyet. Vagy esetleg több beadandót kell írni a szemeszter folyamán és that’s it. Ha nem veszel részt az órán, nem probléma, csak szólj előtte a tanárnak, és mehetsz is, Isten hírével. Mivel laza az oktatás kb a diákok 90%-a dolgozik, de ezt már azt hiszem említettem.

Az eleje az évnek egész jól indult, bízok benne, hogy teljeIMG_8576sítem a sulit, így akkor rá lehet kapcsolni, a suli melletti programokra -> kivételesen nem a bulizásra vagy az alkohol fogyasztásra gondolok, ahogy az ismerőseim feltételezik. Az egyik legnagyobb meglepetésen (a stand up paddling és a kajakozás mellett) talán a homokos tengerpart volt Helsinki
közepém. Ingyenes strand, jéghideg vízzel most már és strandröpi.. Persze, hogy én is belemerészkedtem a vízbe térdig(!), és szoknyában röpiztem. 😉 Nem kell ide Spanyolország! 😀

Mivel most kimarad számomra, hogy első Erasmus élményként, mindennap bulizok, így akkor keresem tovább a szabadidős tevékenységeket. Megérkezésemkor, a lakótársam pont szabin volt, így szerveztünk közös programot is. Séta Helsinki leggazdagabb és talán a legszebb negyedében(Kaivopuisto környékén), ahol egy négyzetméter olyan 10.000€, és az Amerikai nagykövetséget nem lehet fotózni, pedig egy tankkal nem lehetne lerombolni. De az amerikai már csak ilyenek.IMG_8640

A sport és városnézős tevékenység mellett, próbálok minden érdekesnek tűnő rendezvényre elmenni. Ilyen volt például az Internation Café is. Kb. 12 ország (lehet több) képviseltette magát a délutáni programon, és különböző feladatokat kaptunk, hogy ki mennyit tud egy országról, vagy mondj egy jellemző dolgot az országodról, amit ismerhet. Mit is lehet Magyarországról? Az általános amit majdnem mindenki tud Budapest, aztán a jobban informáltaknál előkerül a Balaton, a gulyás, paprika, Az Orbán, mint mini diktátor >>vagy nagy meglepetésemre angol órán a prof Kertész Imréről tanult a nyári németországi egyetemén <<, szóval akkor mit is írjunk Hungary-ről? Google is always our friend, szóval beugrott: RUBIK Kocka! Elméletben világhírű. Alig akartam hinni a fülemnek, hogy tényleg mindenki tudta ki az a Rubik Ernők, mi a Rubik kocka, és, hogy igen magyar találmány, hát tényleg ismerik. Kész voltam, mint a matek lecke.

Akik személyesen ismernek, tudják, hogy a mozgás az életem része, és szívesen járok sporteseményekre, sportrendezvényekre is, legyen akár focimeccsről szó. Itt meg kell jegyeznem, hogy a finn foci se brillírozik, akárcsak a magyar, de elég népszerű tömegsport. Teljesen normális, hogy az erdő közepén focipályát találsz, de a focipálya mellett ugyanúgy találhatsz az erdő közepén jéghoki csarnokot is. Mivel a jéghoki az egyik finn szimbólum, tehát szó se lehet arról, hogy ne menjek hokimeccsre Helsinkiben. Életem első jéghoki meccse volt (újabb bakancslistás pont pipa), és nagyon tetszett. 😍 Moszka játszott a Helsinki Jokerittel, gondolom valami bajnokság címszó alatt, senki nem tudta pontosan milyen meccs is. 😀 Nem volt fullon a csarnok, de így is egy show volt az egész. Nagyon élveztem.IMG_8966

A sok kulturális program mellett, azért persze nem teljesen adtam fel a “partiarcomat”, így én is jelentkeztem a “freshmenpartyra”. Gólyaavatóhoz tudnám hasonlítani, délelőtt 11kor kezdődik és éjszaka az afterpartyval végződik. Különböző állomások vannak, ahol ügyességi feladatokat kell teljesíteni, mint középiskolában alkohol nélkül – ez már nem gólyatáborra vagy gólyaavatóra emlékeztetett. A csapatok többnyire az elején eldöntik, hogy mit akarnak csinálni a nap folyamán: nyerni vagy alkoholizálni és bulizni egész nap. Mi nyerni akartunk egy-két sörrel és nyertünk is. Utána egy össznépi buli az elsős finneknek és az exchange studenteknek, a buli király volt, de az árakkal nem vagy megbarátkozva még mindig, 6€ egy kb 3,5 dl-s sörért? Ez komoly? Finnországban le lehet szokni a sörözésről..:(

Ha már alkoholt említettem, adok egy kis infót a finn alkohol árusításról. Sima boltokban, mint a Lidl, K supermarket stb, csak sört lehet venni. Don’t worry, az alapélelmiszert, azért árulják. Külön “nemzeti italboltjuk” van, ez az úgy nevezett Alko bolt, ami hétköznap van nyitva 9-20-ig, hétvégén rövidített nyitva tartással üzemel. Majd nem kell meglepődni, ha a nemzeti dohányboltok mellett, megjelennek a magyar Alko boltok is Magyarországon, hiszen a fejlett északiaknál is így van. A szeszes ital korlátozva van, viszont a nyerőgép nincs, mindenhol találsz, a Kioskban, a bevásárlóközpontokban külön üzlethelyiség van kialakítva, az szupermarketekben, még a szórakozóhelyen is!! Finnország a kontrasztok országa, bürokratizmus kontra szabad élet, ezt rakja össze valaki. Az élelmiszer drágább, mint otthon, viszont sok minden hasonló áron van, mint mondjuk Ausztriában. Viszont az árak nagyban függnek, hogy hol mit vásárolsz. A Lidl a legolcsóbb, és onnan indul minden felfele.

A bejegyzésemet pedig az egyik utolsó élményemmel zárnám. A lakosság szerintem 90 %-a beszél angolul, mivel tudják, hogy a finnel a “nagy világban” nem sokat tudnak kezdeni. Az angol alapvető tantárgy az iskolákban, csak úgy, mint az olvasás tanulása. Viszont, ha már tudsz valamit finnül nagyon boldogak. Pénteken Porvooban jártam Lacit meglátogatni, és a boltban a számlavégösszegét, mondtam finnül, és hihetetlen mennyire örültek annak a pár finn szónak. 🙂

Következő alkalommal Tallinnról kaptok egy kis ízelítőt!:)

Nähdään – See you! 🙂

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

